Ko spletne prevare dobijo obraz
Nacionalni odzivni center SI-CERT je posnel novo video serijo, v kateri predstavijo človeški aspekt spletnih prevar
Kadar poslušamo ali beremo o spletnih prevarah, je v ospredju običajno statistika. Število kibernetskih napadov, zneski oškodovanj, trendi naraščanja … Podatki brez imena ali obraza. Spletne prevare in kibernetski vdori tako pogosto postanejo nekaj abstraktnega, kar se dogaja »nekomu nekje tam daleč stran« in kar se absolutno nikoli ne bi moglo zgoditi nam samim. Vendar dejstvo je, da se za statistiko skrivajo ljudje, čigar zgodba ima lahko srečen, ali pa malo manj srečen konec. Da bi izpostavili človeški aspekt spletnih prevar in to področje še bolj približali ljudem, smo na SI-CERT posneli novo video serijo »KLIK«, v kateri spletne prevare predstavimo skozi zgodbo žrtev.
OD ŠTEVILK K ZGODBAM LJUDI
Na Nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost SI-CERT smo v preteklem letu zabeležil 2775 prijavljenih incidentov. V številki se skrivajo okužbe z virusi, phishing napadi, lažne spletne trgovine, ljubezenske, poslovne in investicijske prevare, izsiljevanje … ter pogosto spregledane zgodbe posameznikov in podjetij, ki so se znašli na drugi strani. V nekaterih primerih imajo zgodbe srečen konec: uporabniki pravočasno prepoznajo poskus prevare ali vdora in se zaščitijo pred finančnim oškodovanjem oz. je le-to zanemarljivo. Včasih pa lahko imajo spletne prevare precej katastrofalne posledice. Od izgube življenjskih prihrankov in finančnih dolgov, do psiholoških pritiskov in osebnih stisk iz katerih se posamezniki le stežka izkopljejo. Nesrečne zgodbe žrtev pa so tudi osrednja nit nove spletne video serije, ki smo jo posneli.
ŠTIRJE POSAMEZNIKI, ŠTIRI ZGODBE
Spletna video serija, ki bo zajemala štiri dele, nosi naslov »Klik«, saj nas od uspešne prevare ali vdora pogosto loči le en sam klik. S serijo ubiramo drugačen pristop kot v preteklih projektih, v katerih smo skupaj z voditeljem in TV osebnostjo Jožetom Robežnikom raziskovali tehnično ozadje prevar. V Kliku bo fokus na človeškem aspektu in sicer bodo tekom epizod predstavljene zgodbe žrtev, ki so svojo izkušnjo posredovale na nacionalni center SI-CERT. V vsaki epizodi bodo predstavljeni novi liki in njihove zgodbe, ki smo jih za ekran prilagodili skupaj z zavodom Rusaalka.
POSEL KARIERE
Prva epizoda z naslovom »Posel kariere« nam predstavi izkušnjo malega slovenskega podjetja, ki ravno pred zaključkom pomembnega posla postane žrtev vrivanja v poslovno komunikacijo. Vrivanje v poslovno komunikacijo je napad, pri katerem goljufi posežejo v e-poštno komunikacijo med podjetjem in tujim partnerjem, tako da denar preusmerijo na svoj račun. Goljufi najprej vdrejo v e-poštni račun enega od zaposlenih in pričnejo spremljati komunikacijo med podjetjem in partnerji. Ko pride do izmenjave faktur, e-sporočilo prestrežejo in v fakturi zamenjajo številko bančnega računa s svojim. V letu 2020 smo zabeležili skoraj 100 % porast primerov vrivanja v poslovno komunikacijo v primerjavi z letom prej. Incident je na odzivni center prijavilo 41 žrtev, pri čemer je skupno oškodovanje znašalo 144.600 €.
Komentarji / 0