Prevara z obnovo naročnine
Digitalizacija naših življenj prinaša tudi množično uporabo različnih spletnih storitev. Spletno nakupovanje fizičnih izdelkov, programske opreme, naročnine na pretočne video storitve, članstva, ki nam prinašajo ugodnosti in še in še. Sčasoma se jih kar nekaj nabere. Elektronskim obvestilom ne sledimo več, izpiskom porabe kreditne kartice pa še manj, zato ni nič nenavadnega, da na neki točki preprosto izgubimo pregled nad tem, kaj sploh dejansko (še) imamo.
Zasičenosti in nepreglednosti se seveda zavedajo tudi spletni goljufi in to s pridom izkoriščajo. Na Nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost SI-CERT opažamo porast lažne elektronske pošte, v kateri nas poskušajo zavesti, da smo tik pred izvedbo nekega plačila za obnovo naročnine, a še imamo možnost preklica naročnine, če takoj pokličemo na navedeno telefonsko številko. Opozorila vsebujejo tudi logotipe znanih podjetij, da bi nas tako prepričali v verodostojnost.
Gre za t. i. prevaro z obnovo naročnine, znane tudi pod angleškim izrazom “subscription renewal scam”, pa tudi kot “Norton refund scam” (po imenu podjetja, ki se največkrat uporablja kot izgovor za obnovo naročnine).
KAKO POTEKA PREVARA
Cilj tovrstnih prevar je vzpostavitev kontakta prek telefonske številke, ki je v besedilu močno poudarjena. Z drugimi besedami, od nas želijo, da jih pokličemo! Druge oblike komunikacije, npr. odgovor na sporočilo, niso predvidene niti zaželene. Elektronsko pošto praviloma pošiljajo iz generičnih naslovov ponudnikov brezplačnih storitev elektronske pošte na množico naslovnikov. Praviloma ne naslavljajo uporabnika osebno v smislu, da bi pošiljatelji dejansko vedeli, da gre za naročnika storitev.
Od tu naprej je potek prevare precej podoben prevari z lažno tehnično pomočjo za Microsoft. “Klicni agenti” (praviloma gre za dobro organizirane klicne centre v Indiji ipd., zato je pri sogovornikovi angleščini prisoten močan naglas) nas na različne načine skušajo prepričati, da nam bodo “že vplačana sredstva” brez težav povrnili.
Vodijo nas tudi po različnih (lažnih) straneh, ki naj bi bile potrebne za preklic naročnine. V končni fazi pa od nas zahtevajo številko kreditne kartice, kamor naj bi nakazali denar. Žrtvi ponudijo tudi možnost, da oni v njihovem imenu v spletni banki uredijo preklic naročnine, pri čemer od žrtve zahtevajo namestitev aplikacije za oddaljen dostop do računalnika in telefona. Če žrtev goljufom omogoči tak dostop, ji lahko v celoti izpraznijo bančni račun.
KAJ STORITI, ČE PREJMETE TAKO SPOROČILO ALI POSTANETE ŽRTEV PREVARE?
- Če prejmete tako sporočilo, ga lahko obravnavate kot vsako drugo neželeno sporočilo – označite ga kot spam ali izbrišite.
- Če ste goljufom posredovali podatke o svoji kreditni kartici ali dovolili dostop do spletne banke, nemudoma kontaktirajte svojo banko in kartico blokirajte.
- Če ste prevarantom omogočili dostop do računalnika ali telefona, odstranite nameščene programe. Če ne veste, kaj vse so napadalci namestili na vaš sistem, priporočamo, da naredite varnostno kopijo datotek, nato pa računalnik oz. telefon preventivno ponastavite na tovarniške nastavitve.
- V primeru oškodovanja goljufijo tudi prijavite na policiji.
Bodite pozorni
- Vedno preverite naslov prejetega elektronskega sporočila. Podjetje, npr. Amazon ali Netflix z vami ne bo komuniciralo prek brezplačnega elektronskega naslova! Na uradni spletni strani storitve, ki jo dejansko uporabljate, preverite njihove kontakte za podporo uporabnikom.
- Neznancem nikoli ne sporočajte svojih osebnih podatkov, številko kreditne kartice ali podatkov za dostop do vaše spletne banke. Prav tako na zahtevo neznancev nikoli ne nameščajte programske opreme ali dovolite oddaljenega dostopa do svojega računalnika!
- Navedbe o odtegljajih preverite vedno in zgolj samo s svojo banko. Če ste goljufom posredovali podatke kreditne kartice, se obrnite na banko za preklic. V primeru finančnega oškodovanja, se obrnite na policijo!
Komentarji / 0